RC Fly Shop    Modeláři- modelářům 


Podporuje mojeID

STAVEBNÍ NÁVODY » Stavba modelu z PS
Stavba modelu z PS

Návod ke stavbě modelu C160 Transall. Lze jej aplikovat na stavbu jakéhokoliv modelu z polystyrenu.

Stavbu zahájíme očištěním a zaříznutím (na rozměr a případně úkos) PS částí. K řezání použijeme ostrý lámací nůž (zdůrazňuji ostrý), čepelku žiletky a na větší kusy materiálu pilku na kov. K broušení používáme (nový a tím pádem ostrý) smirek ... když jej nepoužíváme na nic jiného, vydrží nám neuvěřitelně dlouho.
K lepení PS a konstrukčních prvků si připravíme LA tmel na potah jakékoli "bílé" lepidlo. Na místa, kde záleží na pevnosti spoje a máme mezi materiály skulinku použijeme PUREX, který při tvrdnutí lehce pění.Je možno povrch lepených součástí lehce navlhčit, pěna je objemnější..
U modelů této kategorie se jako pevnostní prvek používá hnědá kancelářská páska, která se před použitím zvlhčuje roztokem vody a disperzního lepidla (asi 75% vody a 25% lepidla) v kádince.
Pásku zastřihneme na danou délku. Jeden konec přitlačíme štětcem na dno kádinky a celý pásek pak protáhneme roztokem pod hladinou . Pás položíme na nesavý povrch lepící stranou navrch, aby se nám nepřilepila. Pás se stočí na stranu lepidla, po několika vteřinách se papír a lepidlo promočí a lehne si. Pak je páska teprve připravená k nalepení. V místech, kde potřebujeme páskou přelepit složitější tvar, pásku nastřihneme a pak překládáme přes sebe, aby kopírovala tvar PS bez varhánků. Tato místa jsou po vytvrdnutí velice pevná a dají se velmi dobře vybrousit do hladka.

Stavba křídla
Popis stavby začneme na křídle. 
První "operací" bude ořezání PS polotovarů. Rozřízneme křídlo podél v místě kde bude hlavní nosník, vyřízneme místo pro křidélka případně klapky, drážky pro kabely motorů a serv, šachty serv, zabrousíme úkos "uší". Zde se musíme rozhodnout, jestli použijeme balsové náběžky a odtokovky. Já bych se za ně "přimluvil" protože jak známo model trpí hlavně transportem a tímto způsobem hrany, které jsou na první ráně, jsou dostatečně zpevněny a lépe to vypadá. Druhá stránka věci je hmotnost a pracnost. V některých zahraničních materiálech dokonce doporučují zaříznout odtokovou hranu PS výřezu na tloušťku až 5mm, pak jí potáhnout a tak ponechat. Záleží jen na vás.
Nejjednodušší je hrany zaříznout na tloušťku použité balsy (5mm)tu na místo přilepit LA tmelem a ohoblovat do požadovaného tvaru, pak zabrousit a zahladit smirkem. Tady je na místě poznámka, že broušení dvou nestejně tvrdých materiálů není nic snadného a chce to trochu cviku, abychom PS nepodbrousili. Hlavní nosník z balsy tl. 5mm si slepíme ze tří kusů do vzepětí na něj pak PS části křídel, celek pak "orámujeme" náběžkou a odtokovkou. Po zaschnutí lepidla oddělíme křidélka a klapky (můžeme použít vyříznuté části a nebo vyrobit nové podle vlatních zvyklostí). Dolepíme nosník a vlastně i závěsník křidélek a klapek. PUREXem vlepíme lipové špalíčky pro uchycení polyamidových šroubů. Celek ohoblujeme a dobrousíme do tvaru. Vyřízneme drážky pro kabeláž od centroplánu k motorům případně servům. Do drážek můžeme vlepit brčko daného průměru nebo kabely motoru zkroutit do svazku (pro snížení možnosti rušení) a zalepit je napevno. Drážku pak přelepíme hnědou páskou. Do křídla vlepíme lože serv a náhony křidélek, koncové oblouky a zabrousíme pohyblivé plochy křídla na rozměr. Případné nerovnosti zatmelíme šlehaným tmelem. Celek křídla přebrousíme jemným smirkem, kterým zbavíme PS a balsu "chlupů", čímž zaručíme dokonalé přilnutí pásky a papíru k povrchu, který i méně saje (důležité pro hmotnost) a zvětší se i celková pevnost.
Dalším krokem je zpevnění a celkové vyztužení opracovaného PS jádra. K tomu se používá papírová hnědá lepící páska a výše popsaný způsob jejího navlhčení.
Místa, kde ji použijeme:

-torzní skříň křídla
-zesílení odtokových hran
-přechody motorová gondola-křídlo
-orámování křídla (koncové oblouky, nosníky křidélek a klapek...)
-další místa, která jsou na "ráně"

Stavba trupu
Důležitá je v této fázi rozvaha nad tím jak budeme model používat. Popis se bude týkat našich modelů a všech "vymožeností", které jsme na ně instalovali. Začneme od kabiny. Tu jsme zhotovili jako odnímací pro jednodušší výměnu baterií. Polotovar kabiny dobrousíme smirkem, abychom zaoblili ostré hrany řezů, dotvarujeme čelní "skla" a na zadní rovnou část přilepíme výřez z vnitřní části trupu, který použijeme jako vodící a aretační trn. Připravíme si lože pro případný podvozek.  Hlavní část trupu slepíme ze dvou polovin, přilepíme přechody křídlo-trup, překližkovou destičku pro vypínač, lože serv a přijímače, lože podvozku a nebo dvě díry jako na Bowlingové kouli pro lepší úchop při hodu z ruky. Největší pozornost věnujeme instalaci nosníků matek křídla. Nosníky vyrobíme ze sendviče překližka-balsa-překližka a délku vezmeme podle největší šířky trupu pod křídlem. Vyřízneme si uložení nosníků tak, aby šli ztuha zasunout do PS a tam je přilepíme PUREXem. Vhodným zesílením je přelepení styčných ploch křídla a trupu dvěma pásky balsy (kolmo na nosníky)a nebo vlepení PS přepážek pod nosníky. Ocas slepíme ze dvou půlek, připravíme si instalaci lanovodů. Z kusu PS vybrousíme lože VOP, jehož konstrukci volíme podle způsobu uchycení VOP (my jsme volili sundavací na polyamidový šroub M3). Vybrousíme si aerodynamické přechody na polotovarech boční "kapotáže podvozku" a přilepíme je na místo tak, aby trup měl tři dosedací plochy. Spodek trupu a oba kryty. Celý spodek trupu až k polotovarům ocasní části přelepíme hnědou lepící páskou. Nešetříme, protože je to místo na které bude model bez podvozku přistávat a model s podvozkem tu má místo pro rozvedení sil od loží podvozku.

Součásti soupravy instalujeme podle zvyklostí s přihlédnutím na hmotnost baterek, jejich chlazení a chlazení regulátoru a motorů.


Dokončovací práce
Všechny celky po úplném vyschnutí pásky opět obrousíme , případné nedostatky přetmelíme šlehaným tmelem 

Povrch zbavíme prachu a připravíme se na potahování.
Všechny části modelu budeme potahovat středně silným Modelspanem nebo podobným potahovým papírem (bez vláken). Před samotným potahováním si musíme vybrat způsob barvení modelu, ten bude mít zásadní vliv na hmotnost a realismus modelu. Vybral bych dva nejpoužívanější postupy.
1.Použití tónovací barvy do nátěrových hmot. Vybraný odstín namícháme s použitím tónovacích barev do vodou ředitelných barev. Do ní pak přimícháme (asi 20% budoucí barvy) bílé lepidlo nebo akrylátový lak (Sportakryl, Polyurex) jako pojidlo. Tento roztok používáme rovnou k lepení papíru na model.
2.Model potáhneme navlhčeným potahovým papírem (Modelspan) a ten pak "přilakujeme" štětcem a lakem připraveným z bílého lepidla a vody (20/80). Barvíme akrylátovou barvou (např. na plastikové modely AGAMA, Model Master ...).
Doplníme obtisky, znaky a nápisy ze samolepící folie.

V obou případech doporučuji celý model přelakovat jednou vrstvou mírně zředěného akrylátového laku (Sportakryl, Polyurex). Celý povrch se "zcelí", zvětší se pevnost a povrch modelu se sjednotí podle použitého laku (leský nebo matný). Jako finish doporučuji dokreslit paneláž, okna, kryt radaru (např. Centrofixem nebo tuší). Ale pozor! Akrylátový lak Centrofix rozpouští a tak si to necháme skutečně až na závěr!!!

Teď si můžete vychutnat maketovost a majestátnost modelu v nízkém průletu nad zemí...a krásný zvuk vícemotoráku! Letu zdar!!!

Potřebný materiál:

 

Lepidla - bílé disperzní
- LA tmel
- Purex
Nástroje - žiletka
- pilka na kov
- lámací nůž
Materiál - papírová hnědá lepící páska (dále jen hnědá páska)
- potahový papír (modelspan)
- PS díly
- balsa
- tmel šlehaný